نگهدارنده های ایمنی

 

 

نگهدارنده های ایمنی

مترجم:علی فیاض

(اداره کل حمل و نقل و پایانه های یزد)

 

استفاده از کمربند ایمنی یکی از موثرترین اقدامات در ایمنی جاده ای است که تاکنون جهت حفاظت از جان انسانها بیش از هر عامل  دیگری موثر واقع شده است و فقدان یا عدم استفاده صحیح از کمربند ایمنی و سایر نگه دارنده ها (صندلی های کودک و ...) بعنوان عواملی خطرناک در تلفات وصدمات ناشی از تصادفات جاده ای قلمداد می شود.

 

درصد استفاده ازکمربند ایمنی

-درجات استفاده از کمربند ایمنی در بین کشورهای مختلف بسته به وجود و نحوه اجرای قوانین متفاوت است.

در سال 1995 در کشورهای اتحادیه اروپا بین 52 تا 92 درصد از کمربند ایمنی (سرنشین جلو) و بین 9 تا 80% از کمربند ایمنی (سرنشینان عقب) خودرو استفاده می شده است .

-در استان ساسکاچوان کانادا استفاده از کمربند ایمنی در بین رانندگان وسایل نقلیه از حدود 70% در سال 1988 به بیش از 90% درسال 1994 افزایش یافت در حالیکه استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلو در حد پایین تری باقی ماند .

 

در کشورهای دارای درآمد متوسط و پایین درصد استفاده از کمربند ایمنی بطورکلی خیلی پایین تر است.

- مطالعه ای در کشور کنیا نشان داد که فقط 1% خودروهایی که دارای تصادفات جرحی بودند از کمربند ایمنی استفاده کرده بودند.

-در کشور آرژانتین: 26% از سرنشینان صندلی جلو در شهر بوئنوس آیرس از کمربند ایمنی استفاده نموده اند.

-عدم استفاده از کمربند ایمنی عمده ترین عامل تلفات در تصادفات جاده ای است و اثر آن بسته به نوع و شدت تصادف و موقعیت صندلی مسافر متفاوت است؛ چنانچه کمربند، بدرستی مورد استفاده قرار گیرد حدود 61% خطر مرگ و میر را در تصادفات کاهش می دهد.

- استفاده از کمربند ایمنی در تصادفاتی که منجر به جرح وفوت گردیده بطور قابل ملاحظه ای پایین تر است بعنوان مثال در کشور فنلاند حدود 90% رانندگان از کمربند ایمنی استفاده نموده اند در حالیکه در تصادفات مرگ بار استفاده از کمربند توسط راننده حدود 55% است.

-کمربند ایمنی در سه نوع تصادف واژگونی، برخورد با جلو و تصادف با سرعت پایین موثر می باشد.

- مردان جوان (راننده) نسبت به دیگر گروهها اغلب کمتراز کمربند ایمنی استفاده می کنند در حالیکه بیشتر در تصادفات دخیل هستند.

 

استفاده از صندلی های کودک

-استفاده از صندلی های کودک در وسایل نقیله موتوری بطور قابل ملاحظه ای بین کشورها متفاوت است و عمدتاً استفاده از آن به کشورهای با درآمد بالا محدود می شود.

-استفاده کودکان (از صندلی کودک و بوستردار) باعث کاهش 71 درصدی مرگ و میر نوزادان و کاهش 54 درصدی مرگ و میر کودکان (نوپا) در تصادفات جاده ای میگردد.

اغلب کودکان از همان کمربند بزرگسالان استفاده می نمایند در حالیکه نحوه استفاده کودکان بستگی به سن و وزن آنها دارد.

-مهارکننده های (صندلی) رو به جلو برای کودکان خردسال مناسب هستندو صندلی روبه عقب برای نوزادان و صندلی های بوستردار برای کودکان بزرگتر موثرترند.

-خطر بالقوه ترکیب کیسه های هوا (airbag) با کمربندهای ایمنی در جلو خودرو است.

- استفاده ناصحیح از کمربند ایمنی و صندلی کودک در صندلی جلو افزایش صدمات را بطور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

 

عوامل کاهش موانع ایمنی

کمربند ایمنی

قانون استفاده از کمربند ایمنی جهت افزایش حفاظت و کاهش صدمات بسیار موثر است و خطر ابتلا به آسیب های جدی  و کشنده را بین 43 تا 65 درصد کاهش می دهد.

استفاده از کمربند در تصادفات و برخوردهای جلو که اغلب باعث بروز  صدمات وارده بر سر می شوند موثرند و هزینه استفاده اجباری از کمربند ایمنی در مقابل هزینه تصادفات بسیار مقرون به صرفه میباشد.

-اعمال قوانین که جهت مقابله با تخلفات ایمنی با سخت گیری توسط مجریان همراه است اثرگذار میباشد در کشور کره با عملیات اجرائی پلیس و اعمال 2 برابر مجازات که با اطلاع رسانی عمومی همراه بود استفاده از کمربند ایمنی  را در کمتر از یکسال از 23% به 98% افزایش داد.

-اجرای مناسب و شفاف با اطلاع رسانی لازم از قانون استفاده اجباری از کمربند ایمنی در افزایش استفاده از کمربند موثر است. در شهرهای کشورهای فرانسه و کانادا اعمال قانون استفاده اجباری از کمربند ایمنی بهمراه پزیرش عمومی جامعه، استفاده از کمربند را طی یکسال بین  10 الی 15% افزایش داد.

-اعمال اولیه قانون (که در آن صرفاً راننده بدلیل نبستن کمربند ایمنی متوقف می شد) موثرتر از اجرای مرحله دوم آن ( که در آن راننده در صورتیکه تخلف دیگری هم داشت متوقف می گردید) بود

-قوانین استفاده از کمربند ایمنی در کشورهای با درآمد پایین هنوز فراگیر نشده است در حالیکه بطور روزافزون شاهد افزایش سطح ترافیک در این کشورها هستیم.

-روشهای فنی جهت تشویق استفاده از کمربند ایمنی متحول شده و در خودروها در حال نصب میباشد و پیش بینی شده است با اجرای آن نرخ استفاده از کمربند ایمنی به بالای 90% برسد.

 

صندلی کودک (محافظ کودک)

-قانون استفاده اجباری از صندلی کودک در ایالات متحده 13% افزایش یافته است که باعث کاهش 35% در جراحات  کشنده و منجر به کاهش 17% در کل جراحات شده است، قانون الزامی شدن صندلی کودک باعث افزایش استفاده از آن گردیده است لکن استفاده مناسب و حفاظت خوب مستلزم این است که نوع صندلی از نظر وزن و سن کودک مشخص گردد (و اطلاع رسانی لازم انجام شود) و کودک در مقابل کیسه هوا (airbag) قرار داده نشود.

-هزینه صندلی کودک بعنوان یک عامل منفی در استفاده از آن تلقی میشود ولذا در کشورهای با درآمد بالا نیز برنامه پرداخت وام خرید صندلی کودک در دست اجرا است.

 

   سازمان بهداشت جهاني كشورهاي عضو را به وضع وا جراي قوانين مربوط به كمربند ايمني و صندلي كودك براي تمامي سرنشينان خودرو توصيه مي نمايد.

منبع:گزارش جهانی پیشگیری از صدمات ناشی از ترافیک راهها

سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی

 

 

/ 0 نظر / 8 بازدید