تعطیلات نوروز و جاده‌های پرخطر

   

   زهرا محمدی‌پیکر- رییس هییت مدیره انجمن حامیان سفر ایمن

 

 

سال نو و تعطیلات آن همیشه با سفر همراه بوده است . گفتگو و هم صحبتی با دوستان،  بستگان و همکاران که خود را برای مسافرت آماده می‌کنند هم دلنشین و خوشایند است، از این جهت که آنان را شاد و باانگیزه می بینی و هم دلهره آور است، از آن‌رو که ناخودآگاه تصویری نیمه‌روشن از جاده‌های ایران و حوادث آن‌ در ذهنت نقش می‌بندد.  از آن‌ها می‌پرسی که با چه وسیله‌ای  و از چه مسیری سفر می‌کنند؟  و پس از شنیدن پاسخ، با اندکی نگرانی و از ته دل، می‌گویی: به امید خدا.

 نوروز1389 را هم درحالی آغازمی کنیم که بحران در جاده های ما همچنان وجود دارد و روند نگران کننده آن کاهش نیافته است. پیش‌درآمد شروع سال نو خبر خبرگزاری فارس است که به نقل از سرهنگ علیشاهی، رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه، خبرداده است که در هفته  گذشته (سومین هفته اسفند ) 600 حادثه رانندگی مهم جاده ای اتفاق افتاده است که طی آن 120 نفر کشته و 180 نفر زخمی شده اند( همشهری یکشنبه 23 اسفند). توجه دارید که این تعداد، فقط حوادث مهم جاده ها بوده و حتما صد ها حادثه رانندگی کوچکتر نیزدر جاده ها و شهرها رخ داده است. پس تایید می‌کنید که افزایش تعداد سفردر طول تعطیلات نوروزی تا چه حد می‌تواند نگران‌کننده باشد.  و لذا منطقا باید این سئوال را مطرح کرد که آیا اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخش،  به‌میزان لازم و کافی، از سوی سازمان‌ها و دستگاه های مربوط به ایمنی راه ها تدارک دیده شده است ؟ و آیا آنچه که به‌عنوان این اقدامات از طرف دستگاه ها انجام می‌گیرد، با کمیت و کیفیت این حوادث تناسب دارد؟ یقینا نمی‌توان منکر فعالیت‌های گسترده در این زمینه شد که از جمله آن‌‌ها می‌توان به سخت‌گیری بیشتر به خودروسازان در خصوص ایمنی وسائط نقلیه، راه‌اندازی خودروهای نجات در جاده‌های کشور توسط هلال احمر در ایام نوروز و طرح‌های تشویقی همچون اهداء جایزه به رانندگان منضبط در این ایام، توسط پلیس راهور، اشاره کرد. اما بی‌تردید هرآنچه در این حیطه صورت گیرد، با توجه به ابعاد فاجعه، باز هم کم است.

این در حالی است که در کنفرانس جهانی ایمنی راه‌ها که نوامبر گذشته در مسکو برگزار شد، پیشنهاد گردید که دهه پیش رو (2020-2011) بعنوان "دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها " اعلام شود که این پیشنهاد، در ماه جاری، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این حرکت  نشان‌دهنده اهمیتی است که  جامعه جهانی برای ایمنی راه‌ها و کاهش تعداد کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی قائل است. حوادثی که به شهادت آمار و نتایج پژوهش‌های انجام شده دامنه‌ای بس فراگیرتر از یک حادثه رانندگی برای جامعه دارد.امید است که جامعه ما نیز با درک اهمیت و حساسیت موضوع، گام‌های بلندتری در مهار بحران ایمنی راه‌ها بردارد.  جایگاه و منزلت کشور ما یقینا  برتر و بالاتر از آن است که در صدر کشورهای پرتلفات در حوادث رانندگی قرار گیرد. امید است که دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها در جهان، فرصتی برای همه ما باشد تا با عزمی ملی، شعر خوش‌آهنگ زندگی را در راه‌های سراسر کشورمان بسراییم.    

 

/ 2 نظر / 12 بازدید
خلیل نوریزاده

ضمن عرض سلام و خسته نباشید به حضرت عالی. اینجانب مدت 38 سال است که در امر رانندگی و ترافیک فعالیت داشته و تحقیقات زیادی در این زمینه داشته ام. امروز از وبلاگ شما بازدیدی داشتم لیکن از شما دعوت می کنم از وبلاگ بنده بازدید نموده و در صورت صلاحدید نظرات خود را اعلام نمایید و در صورت لزوم با اینجانب تماس حاصل کرده تا در خصوص طرح ها و راهکارهایی که منجر به کاهش حوادث رانندگی می گردد بحث و تبادل نظر نماییم. متشکر

کانون ترافیک ایمن

سلام عزیزان سفری به نخجوان داشتم که تفاوت چشمگیر رانندگی در آنکشور با ایران تعجب آور بود.حتی اروپایی ها باید از آنها رانندگی را بیاموزند.واین به مدد پلیس بسیار دقیق وجریمه های بسیار سنگین امکان پذیر شده است.!!!!!