هنگام رانندگی، مراقب گفتگوی منفی درونی خود باشید.

 افشین شهپر افراشته، عضو هیئت مدیره انجمن حامیان سفر ایمن                        

یکی از روش­های فکر کردن، مجموعه جملاتی است که هر فرد در ذهن خود می­شنود که به آن گفتگوی درونی گفته می­شود. بیشتر تفکر انسان بر اساس گفتگوی درونی است و شامل صحبت‌هایی است که هر کس در طول روز با خود دارد. محتوای گفتگوی درونی،‌ می­تواند شامل افکار فرد درباره کارهای روزمره، مشکلات بوجود آمده در دقایق پیشین، نگاه دیگران نسبت به فرد، کارهای پیش­رو و یا هر موضوع دیگری باشد. گفت و گوی درونی گاه تشویق کننده و گاه تنبیه‌ کننده است و می­تواند حالتی مثبت یا منفی داشته باشد.

گفتگوی درونی در هنگام رانندگی کاملاً بر رفتار راننده تاثیر می­گذارد. حال بسته به اینکه این گفتگوها با چه کیفیتی در ذهن به صدا درآیند، می­توانند رفتار راننده را چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال در هنگام روبرو شدن با خطرات که راننده نیاز به تمرکز بالایی دارد، گفتگوهای درونی منفی می­تواند با هجوم افکار مختلف، حواس و حتی عکس­العمل  راننده را به شدت تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز حادثه گردد. بطور کلی، هر گفتگوی درونی که رفتار انسان را محدود کرده و عزت نفسش را پایین آورد، گفتگوی درونی منفی تلقی می­گردد. این در حالی است که گفتگوی درونی مثبت باعث احساس آرامش در فرد شده و او را سرشار از انگیزه می­کند. خیلی اوقات افراد در حال رانندگی از مثبت یا منفی بودن محتوای افکار خود اطلاع ندارند و تنها احساس خوب یا بد ناشی از این افکار را با خود حمل می­کنند.

بسیاری از گفتگوهای منفی درونی افراد، نتیجه عدم موفقیت آنها در حل مسائل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی است که از وقایع و رخدادهای بیرونی به گفتگوهای درونی در آنها تبدیل شده و فرد را درگیر خود می­کند. به جرات می­توان گفت بسیاری از مسائل و مشکلات ترافیکی در معابر درونشهری و یا برونشهری نتیجه اتفاقات رخ داده در گذشته نزدیک رانندگان در آن معبر است. بنابراین بسیاری از این نوع گفتگوها ریشه بیرونی دارد و ارتباطی با شخصیت و فرهنگ افراد آن جامعه ندارد. متاسفانه شاهد هستیم که مردم بدون آگاهی از شرایط روحی و روانی سایر رانندگان به راحتی در رابطه با آنها قضاوت کرده و آنها را متهم به بی شخصیتی و بی فرهنگی می­کنند و به آنها برچسب می­زنند. این گونه قضاوتها برای بعضی از اقشار جامعه مانند رانندگان حرفه­ای می­تواند بسیار مشکل­زا و حتی حرمت خانوادگی آنها را تهدید کند.

باید توجه داشت که بسیاری از گفتگوهای منفی درونی زائیده افکاری بی ثبات است و اساساً افکاری غیر منطقی و غیری عقلانی هستند که در بسیاری از موارد با واقعیتهای بیرونی تطبیق ندارند. این نوع گفتگوها اضطراب­آور بوده و باعث رفتارهایی در رانندگی می­گردد که می­تواند به خود فرد و دیگران آسیب جدی وارد نماید. در گفتگوی منفی درونی، راننده دچار سوء تعبیر اتفاقات بیرونی شده و بر روی مشکلات متمرکز می­گردد. در این حالت راننده بطور مداوم  مشکل را در ذهن خود مرور می­کند و آن را بیش از آنچه که هست برای خود بزرگ می­نماید. در بسیاری از موارد دیده می­شود که راننده­ای به غلط خط خود را تغییر داده و حرکت سایر وسایل­نقلیه را خطوط دیگر را مختل می­کند که کار اشتباهی است. اما تلقی رانندگان دیگر از این رفتار، بی شخصیتی، بی فرهنگی راننده خاطی و به دنبال آن حس ضایع شدن حقوق خود را دارند بطوریکه در عکس­العمل به این نوع رفتار امکان دارد از بوق زدن تا فحاشی و زد و خورد پیش بروند. متاسفانه گفتگوهای منفی درونی باعث پیش گویی و پیش داوری می­شود که آثار بسیار بدی بدنبال خواهد داشت. در این میان شاید بتوان فکر کرد که راننده خاطی هم شاید تحت تاثیر مشکلات دیگری از قبیل مشکلات طرح هندسی، روسازی، رفتار غلط راننده­ای دیگر یا حتی عجله برای رسیدن به فرزند خود در مقصد، مجبور شده تا مسیر خود را تغییر دهد. با در نظر گرفتن چنین احتمالی گفتگوی منفی درونی به گفتگویی مثبت تبدیل شده و آرامش را به همراه خواهد آورد.

متاسفانه گفتگوهای منفی درونی باعث می­شود که راننده نتواند از تمامی توانایی­های خود به خوبی بهره ببرد و تبدیل به یک میدان مین می­شود. هر حرکتی از سوی رانندگان دیگر باعث بهم ریختن حالات درونی او شده و عکس­العملی شدید او را به همراه خواهد داشت. اگر راننده­ای به درستی از او سبقت بگیرد، در او حس مغلوب شدن را بیدار می­کند و به دنبال آن سعی خواهد کرد که حق از دست رفته را باز پس گیرد. از اینرو در معابر شاهد لجبازی رانندگان با یکدیگر و تصادفات شدید ناشی از این رفتار غیر معقول و غیر منطقی آنها هستید. باید دانست، تمامی این احساسات نتیجه­ی افکاری ناپایدار بوده و  به هیچ وجه دائمی نیست. به همین دلیل است که وقتی فردی که چنین افکاری در ذهن دارد، زماینکه با واقعیت روبه­رو می­شود دچار ضربه­ی احساسی و در ادامه حس پشیمانی می­شوند. بنابراین باید طوری با مسائل و مشکلات حین رانندگی روبرو شد که انگار عین واقعیت هستند و نه فقط پیشگویی­های شخصی ما از اتفاقات آتی.

برخی از عوامل می­تواند گفتگوی منفی درونی را شدت بخشند که از آن جمله می­توان به گوش دادن به موسیقی مبتذل، استفاده از مواد مخدر و توهم­زا و یا معاشرت با دوستان ناشایست در حین رانندگی اشاره کرد. این عوامل با ایجاد اضطراب، وهم و خیال و بیدار کردن خصائص بد انسانی باعث تشدید گفتگوهای منفی درونی شده و کاملاً رفتار راننده را تحت تاثیر خود قرار می­دهند. این عوامل باعث ایجاد افکاری غیرمنطقی در فرد شده و با ایجاد تنش و اضطراب در راننده، ایشان را نسبت به توانایی خود برای مقابله موثر با استرس دچار تردید می­کند و در این شرایط راننده تصمیم‌های ضعیف‌تری می­گیرد. این حلقه از افکار و رفتار می‌تواند ادامه یابد و فرد را دچار تنش و آشفتگی بیشتر کند.

راه مقابله با گفتگوی منفی درونی، توجه به این نوع افکار و بکارگیری گفتگوی مثبت درونی است. راننده باید همیشه مراقب حالات درونی خود باشد و متوجه باشد که افکار درونی، او را تشویق به چه رفتاری می­کند. آیا او را تشویق به سرعت غیر مجاز، مانور بیجا، درگیری با سایرین، سبقتهای خطرناک و ... می­کند؟ یا او را دعوت به آرامش، رعایت حقوق دیگران، لذت بردن از سفر و ... می­نماید. گفتگوی مثبت درونی به فرد می­گوید آرام باش، مشکل خاصی وجود ندارد، این فقط یک اتفاق بود، شاید فرزندش منتظر اوست، تو می­توانی خودت را کنترل کنی و غیره . گفتگوی مثبت درونی فرد را در یک حالت آرامش قرار می­دهد و باعث می­گردد راننده مسائل بیرونی را درونی ننماید. گفتگوی مثبت درونی فرد را از واکنشهای عجولانه و بی­منطق به اتفاقات بیرونی باز می­دارد و او را تسکین می­دهد.  فردی که دارای گفتگی مثبت درونی است، می­داند که نیاز به تنش وجود ندارد و می­تواند احساس خوبی هنگام رانندگی داشته باشد. برای دستیابی به گفتگوی مثبت درونی باید همواره مراقب افکار و اعمال خود نه تنها در حین رانندگی بلکه در تمام شرایط بود. استفاده از کلمات مثبت در گفتگوی عادی و روزمره خود و رویکرد مثبت به تمامی اتفاقات می­تواند به تقویت گفتگوی مثبت درونی کمک شایانی نماید.

/ 2 نظر / 42 بازدید
طراحی سایت

امروزه هرچقدرم تو مغازت جنس باشه و هرچقدرم جنست عالی و با قیمت مناسب ولی وقتی مشتری وارد معازه میشه اولین چیزی که بعد از رصد کردن اجناست میپرسه اینه که شما سایتم دارید؟ بله سایت،ویتیرین خریدی که مشتری سر فرصت میتونه نمونه کارها و اجناستونو توش ببینه و برای خرید بیشتر یا خرید اینترنتی یا حضوری تصمیم بگیره. امروزه اگر برای شغلت سایت نداشته باشی زیاد خوشایند مشتری نیست فروشنده هرچقدر هم که کارش برند باشه ولی اگردر صفحه اول گوگل درخشیده نشه، اگر از لحاظ اینترنتی شناخته شده نباشه اونقدر رو پیشرفتش تاثیری نداره. امروز عصر تکنولوژی،عصر پیشرفت و نو شدنه، عصری که میتونی خودت و حرفه ی خودتو به راحتی با داشتن یک وب سایت شناخته شده و معروف کنی،این خیلی لذت بخشه برای یک فروشنده و صاحب حرفه که مشتری تنها با سرچ مثلا یک کلمه در حیطه ی شغل اون فروشنده،بتونه خریدشو از اون فروشنده انجام بده، امروزه با هزینه ی نه چندان زیاد با داشتن یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی به راحتی میشه تو حوزه ی بازار ،تولید،صنعت،تجارت،فرهنگ و...حرف اول رو زد،فقط کافی است که اراده کنیم. طراحی حرفه ای وب سایت در هونیاک طراحی سایت نیازمندیها طراحی و را